Maryja z Dzieciątkiem
fot. Wolfgang Rottmann / UNSPLASH

Józef doskonale wiedział, co grozi Maryi, gdyby ją posądzono o cudzołóstwo. Zostałaby ukamienowana. Do dzisiaj takie kary się stosuje w niektórych państwach islamskich. Dlatego chciał ją oddalić i wziąć na siebie całe to odium, jakie by spadło na nią.

Rozmawiają prof. Barbara Strzałkowska i Dominik Jarczewski OP

Mówiąc o Maryi, najczęściej wyobrażamy ją sobie, mając przed oczami jej jasnogórski wizerunek albo ikony przedstawiające ją z Dzieciątkiem na ręku. A ja bym chciał porozmawiać o Maryi – dziewczynie z krwi i kości, która żyła dwa tysiące lat temu: w konkretnym miejscu, wśród konkretnych ludzi. Czy jesteśmy w stanie coś bliższego o niej powiedzieć?

Wbrew pozorom jesteśmy, oczywiście na tyle, na ile pozwalają nam teksty biblijne i tradycja wczesnochrześcijańska. Zobaczymy wtedy bardzo młodą dziewczynę, zapewne trzynasto-, czternastoletnią, której decyzja wpłynęła na całą historię zbawienia.

Gdy patrzę na dzisiejsze nastolatki, taka dojrzałość wydaje się aż nieprawdopodobna.

To był wiek, w którym dziewczęta wychodziły wówczas za mąż. Zresztą do dzisiaj na Bliskim Wschodzie w tradycyjnych społecznościach dziewczęta mają piętnaście, szesnaście lat, gdy biorą ślub. W naszym kręgu kulturowym wydaje się, że to za wcześnie, ale trzeba pamiętać, że dzieci wychowywane w trudnych pustynnych warunkach szybciej musiały osiągnąć dojrzałość. I nie da się ich porównać z naszymi nastolatkami zamkniętymi bezpiecznie w czterech ścianach. Mieszkając na Bliskim Wschodzie, miałam wielokrotnie okazję przypatrywać się tamtym dzieciom, nastolatkom i one naprawdę są zupełnie inne niż nasze.

W ewangeliach nie znajdziemy informacji o wieku Maryi ani innych detali z jej życia.

Owszem, bo Maryja nie jest pierwszoplanową bohaterką. Musimy więc bazować na skromnych, ale kluczowych wzmiankach. Jednak czasami ci drugoplanowi bohaterowie odgrywają ogromną rolę i bardzo wiele od nich zależy. W opisie zwiastowania, który przekazał nam Święty Łukasz, uderzające jest to, jak bardzo ta młoda dziewczyna z Nazaretu jest dojrzała. Nie mówi aniołowi: Może ja porozmawiam z rodzicami, z kuzynami, zanim podejmę decyzję. Tylko w dorosły sposób prowadzi dialog z wysłannikiem Bożym, a więc z samym Bogiem.

W tradycyjnych społeczeństwach kobieta zawsze kogoś nad sobą miała: najpierw rodziców, potem braci, następnie męża. A Maryja jest tutaj całkowicie wyzwolona!

Myślę, że po prostu była głęboko wierzącą osobą. I to pozwoliło jej wejść w dialog z Panem Bogiem. Proszę zauważyć, że Maryja zadaje bardzo sensowne pytanie: Jakże się to stanie? Ale to, co mnie najbardziej w tej scenie porusza, to moment, kiedy odpowiada: Niech mi się stanie… A Łukasz dodaje krót

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 5000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Wyczyść

Zaloguj się

Młoda matka
Barbara Strzałkowska

doktor habilitowany nauk teologicznych, profesor UKSW, biblistka. Barbara Strzałkowska specjalizuje się w księgach mądrościowych Starego Testamentu i studiach nad Septuagintą. Jest cenioną przewodniczką po Ziemi Świętej i...

Młoda matka
Dominik Jarczewski OP

urodzony w 1986 r. w Warszawie – dominikanin, duszpasterz, rekolekcjonista, doktor filozofii uniwersytetu Paris 1 Panthéon-Sorbonne, wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów, stały współpracownik miesięcznika „W drodze”....

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze