fot. dan dennis

Widzialne niewidzialnego

Wydawałoby się, że polskim katolikom odpowiedzi na pytania dotyczące sakramentów nie powinny sprawiać żadnej trudności. Okazuje się jednak, że to wcale nie takie oczywiste. Niekoniecznie z ich winy.

Na stronach internetowych niejednej katolickiej parafii w Polsce (a zdarza się, że także na stronach prowadzonych przez szkoły publiczne) można znaleźć jako wciąż aktualną, a czasami wręcz zalecaną pomoc dydaktyczną Katechizm bierzmowanych. To w założeniu kompendium podstawowej wiedzy, jaką na temat wiary powinien mieć kandydat do bierzmowania. Pojawia się w wielu wersjach. Jedna z nich, dość często spotykana, to ponad sto pięćdziesiąt pytań i odpowiedzi. Uzupełnienie stanowi Katechizm pamięciowy, zawierający głównie modlitwy, ale także m.in. przykazania, warunki spowiedzi, cnoty i uczynki miłosierdzia. Inna dostępna w sieci wersja Katechizmu bierzmowanych jest znacznie krótsza. Składa się zaledwie z pięćdziesięciu pytań i odpowiedzi.

We wspomnianej krótszej wersji słowo „sakrament” pojawia się prawie dwadzieścia pięć razy. Można je znaleźć m.in. w związku z chrztem, bierzmowaniem, Najświętszym Sakramentem, sakramentem pokuty, kapłaństwa i małżeństwa. Jednak nie pojawia się pytanie: „Co to jest sakrament?”. Nie ma więc również na nie odpowiedzi. Jest natomiast wyjaśnienie, co to są sakramentalia.

W dłuższej wersji Katechizmu bierzmowanych pada pytanie i odpowiedź: „Sakrament jest to znak widzialny, dający niewidzialną łaskę Bożą, który ustanowił Pan Jezus na stałe (jest to nasze spotkanie z Chrystusem)”. Bywają znacznie krótsze sformułowania: „Widzialny znak niewidzialnej łaski”. W bardziej rozbudowanych wersjach wyjaśnienie, czym jest sakrament, poprzedza na ogół kilka informacji dotyczących łaski.

Dla żywych i umarłych

W niektórych Katechizmach bierzmowanych można też znaleźć odpowiedź na pytanie „Jak dzielimy sakramenty?”. Zazwyczaj pojawiają się dwa podziały. Według pierwszego sakramenty dzielimy na te „dla ży- wych na duszy (przyjmowane w celu pomnożenia łaski Bożej) i dla umarłych na duszy (przyjmowane w celu odzyskania łaski uświęcającej)”. W związku z tym podziałem można się dowiedzieć, że dla żywych na duszy są te sakramenty, które możemy przyjmować ty

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Kup miesięcznik W drodze 2021, nr 06, a przeczytasz cały numer

|
Wyczyść