Jeśli prawdą nazywam to, co mi w danej chwili najbardziej odpowiada, to dopuszczam się manipulacji. Prawdy nie można sprowadzać do wyborów związanych z doraźnym dobrostanem psychicznym czy po prostu z własnym interesem. Taki relatywizm jest oczywiście niebezpieczny.
Rozmawiają prof. Józef Binnebesel i Paweł Boike
,,Cóż to jest prawda?”
Pytanie Piłata jest przede wszystkim pytaniem Piłata.
Pytanie Piłata pada jako odpowiedź na stwierdzenie Jezusa, że przyszedł na świat, aby dać świadectwo prawdzie (J 18,37).
Piłat zadał je, aby odwrócić uwagę. Przez to pytanie patrzymy na niego jak na zagubionego intelektualistę. Tymczasem był zwykłym konformistą. Skazał niewinnego człowieka na śmierć, bo tak było mu wygodniej.
No dobrze, ale czym jest prawda? Według klasycznej definicji – zgodnością rozumu (myśli) z rzeczywistością. Ale to nie pasuje do słów Jezusa.
A co to jest rzeczywistość? Percepcja rzeczywistości to tak naprawdę biochemia mózgu. Każdy mózg ze względu na swoją biochemię różnie odbiera i interpretuje to, co poznaje. Można tu przytoczyć wiele badań. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, tak jak nie ma czegoś takiego, że dla wszystkich jest możliwe poznanie jakiejś prawdy uniwersalnej, każdy ją w jakiś sposób interpretuje najpierw w kontekście fizjologii i biochemii mózgu, potem kultury i własnego doświadczenia, co jednak wpływa na działanie i biochemię mózgu i tak koło się zamyka.
Poruszymy jeszcze wiele wątków związanych z pojęciem ,,prawdy”, ale teraz wróćmy do Jezusa. Co znaczy słowo ,,prawda” w Jego wypowiedzi?
Na odpowiedź Piłatowi spójrzmy w kontekście całej Ewangelii Janowej. Kilka rozdziałów wcześniej padają tam słowa: ,,Ja jestem drogą i prawdą, i życiem” (J 14,6a). Czyli najpierw jest droga do odkrycia tej prawdy i prawdą jest życie w tej prawdzie. A jeszcze raz Jezus podkreśla, że On jest drogą, która prowadzi do prawdy. ,,Nikt nie przychodzi do Ojca, jak tylko przeze Mnie” (J 14,6b). Dalej Jezus mówi o ,,Duchu Prawdy, którego świat przyjąć nie może, ponieważ Go nie widzi ani nie zna” (J 14,17). Prawda jest tu darem ducha i elementem drogi, a zarazem jej celem. Jaka to jest droga? Nie jest to droga wiedzy, lecz wiary i miłości. Zauważmy, że w czternastym rozdziale Ewangelii Jana jest aż dziewięć odwołań do wiary. Wydaje mi się, że w kontekście słów Jezusa Prawda jest w
Zostało Ci jeszcze 85% artykułu
Oceń