W pierwszej części moich rozważań o wieprzu wspominałam o różnych interpretacjach żydowskich praw pokarmowych – tzw. praw kaszrutu. Jako jedną z najczęściej spotykanych, zarówno w czasach nowożytnych, jak i starożytnych, wymieniłam tę, która dotyczy zdrowia i według której mięso pewnych zwierząt jest zakazane, ponieważ są one brudne i żywią się padliną. W przypadku wieprza takie właśnie uzasadnienie dawał m.in. Majmonides, jeden z największych autorytetów w dziedzinie prawa żydowskiego.
Mimo to większość uczonych w biblijnym prawie żydowskim odrzuca taką interpretację jako bezpodstawną. Ale żadna z wielu innych teorii na ten temat też nie spotyka się z powszechną akceptacją. Być może – jak sugerowałam miesiąc temu – jedyna słuszna interpretacja wskazuje, że stosując się do tych praw, jesteśmy posłuszni Bogu. Jednak każdy, kto lubi snuć rozważania na ten temat, ma swoją ulubioną interpretację tych praw lub jakiegoś ich ważnego elementu; moja dotyczy nie tylko kwestii wieprza, lecz także tego aspektu prawa, które zakazuje mieszania pokarmów mlecznych z mięsnymi.
Biblia hebrajska zabrania gotowania koźlęcia w mleku jego matki. Zostało to zinterpret
Zostało Ci jeszcze 75% artykułuWykup dostęp do archiwum
- Dostęp do ponad 7000 artykułów
- Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
- Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Oceń