A siódmego dnia…
fot. mohamed nohassi / UNSPLASH.COM

Niedziela ma nam przypomnieć, że jesteśmy ludźmi. Ponadto uzmysławiamy sobie godność człowieka, a tym samym nie pozwalamy odczłowieczyć się przez pracę, bo nie my istniejemy dla pracy, lecz praca dla nas i dla naszego dobra.

Aby lepiej zrozumieć, o co chodzi Bogu, gdy jest mowa o świętowaniu dnia Pańskiego, zacznijmy od tekstu biblijnego, najlepiej w wersji Księgi Powtórzonego Prawa 5,12–14:

Będziesz zważał na szabat, aby go święcić, jak ci nakazał Pan, Bóg twój. Sześć dni będziesz pracował i wykonywał wszelką twą pracę, lecz w siódmym dniu jest szabat Pana, Boga twego. Nie będziesz wykonywał żadnej pracy ani ty, ani twój syn, ani twoja córka, ani twój sługa, ani twoja służąca, ani twój wół, ani twój osioł, ani żadne twoje zwierzę, ani obcy, który przebywa w twoich bramach; aby wypoczął twój niewolnik i twoja niewolnica, jak i ty.

Tekst ściśle się odnosi do święcenia szabatu, głównego żydowskiego święta, czyli soboty. Tymczasem dla chrześcijan od czasu zmartwychwstania Chrystusa najważniejszym świętem pozostaje niedziela, ponieważ zmartwychwstanie dokonało się właśnie, jak wspomina tekst natchniony we wszystkich wersjach ewangelii, „w pierwszy dzień po szabacie” (Mt 28,1; Mk 16,2; Łk 24,1; J 20,1).

Według powyższego biblijne żądanie zawarte w przykazaniu dotyczy dwóch spraw nierozdzielnie związanych: konieczności wstrzymania się od pracy („nie będziesz wykonywał żadnej pracy”) oraz uświęcenia dnia („szabat dla Pana, Boga twego”). Nie pracuj, by święcić dzień, czyli: nie pracuj, by znaleźć czas i okazję do uświęcenia tego dnia.

Świętowanie niedzieli poprzez wstrzymanie się od pracy

Najważniejszym powodem niepracowania w ten jeden dzień tygodnia jest po prostu naturalna potrzeba odpoczynku, ponieważ każdy człowiek się męczy, wykonując te czy inne zajęcia, niezależnie od tego, czy mają one charakter fizyczny, czy umysłowy. Według tekstu księgi ów nakaz dotyczy wszystkich domowników, co oznacza, że – jak pisał kiedyś o. Jacek Salij w swej książce Dekalog – sam Bóg gwarantuje prawo do odpoczynku, chcąc podkreślić, że żaden człowiek nie może zmuszać ani wykorzystywać do pracy innego człowieka, tak jak się wykorzystuje maszynę aż do kompletnego jej zużycia i wyrzucenia. Moglibyśmy nazwać to racją humanitarną przykazania. Oto siódmy dzień tygodnia ma nam przypomnieć, że jesteśmy ludźmi. Ponadto uzmysławiamy sobie godność człowieka, a tym samym nie pozwalamy odczłowieczyć się przez pracę, bo nie my istniejemy dla pracy, lecz praca dla nas i dla naszego dobra. Wielu czytelników nieco starszego pokolenia przypomina sobie

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 7000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Wyczyść

Zaloguj się

A siódmego dnia…
ks. prof. Janusz Nawrot

urodzony 10 maja 1960 r. – ksiądz archidiecezji poznańskiej, profesor nauk teologicznych, specjalista w zakresie egzegezy Starego Testamentu i pomocniczych nauk biblijnych, profesor na Wydziale Teologicznym UAM w Poznaniu, aktywny popularyzator Pisma Świętego....

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze