Przedwcześnie
fot. moran / UNSPLASH.COM

Przedwcześnie

Macondo, reż. Sudabeh Mortezai, występują Ramasan Minkailov, Aslan Elbiev, Kheda Gazieva, Rosa Minkailova, Austria 2014

Jest w filmie Macondo zagadka, której nie potrafię do końca rozwiązać. Coś sobie wymyśliłem, ale mam poczucie, że to nie wszystko. Chodzi o Ramasana, jedenastoletniego chłopca, który jest głównym bohaterem tego filmu. Niemal przez cały czas oglądamy jego plecy. Chodzimy za nim na tyle blisko, że trudno to nazwać śledzeniem czy podglądaniem. Idziemy jak za przewodnikiem, który prowadzi po mało uczęszczanej trasie. Kraina, do której jesteśmy zaproszeni, to świat ludzkich przeżyć i dylematów. Rzeczywiście, przewodnik jest potrzebny, bo dorosły widz może być zaskoczony, że „młodzi i niczego nieświadomi” potrafią przeżywać rzeczywistość w tak różnorodny i skomplikowany sposób. Być może zabieg z plecami Ramasana miał zupełnie inny podtekst, a może reżyserka filmu – urodzona w Niemczech, ale wychowywana w Wiedniu i w Teheranie Sudabeh Mortezai – zdziwiłaby się, że ktoś zwraca na to w ogóle uwagę. Jednego możemy być pewni – świat emocji i wydobycie na zewnątrz tego, co rozgrywa się w naszym wnętrzu, są w tym filmie bardzo autentyczne.

Dziecięce salto

Ważną rolę w Macondo odgrywa miejsce akcji – obóz dla uchodźców na południowych przedmieściach Wiednia, którego nazwa posłużyła za tytuł filmu. Oczywiście musimy rozumieć pojęcie „ob

Zostało Ci jeszcze 75% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 5000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
||
Wyczyść

Zaloguj się