„Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy” w mediach

„Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy” w mediach

W tej książce wybitny znawca myśli św. Tomasza – przedstawia go nie tylko jako jednego z najwybitniejszych teologów Kościoła, lecz także jako przewodnika duchowego. Czytelnicy i media doceniają ten kunszt. Poniżej przybliżamy wybrane wzmianki medialne na temat publikacji.

info.dominikanie.pl, Nowości W drodze – wrzesień 2025 r. :

We wrześniu br. dominikańskie Wydawnictwo W drodze oddaje do rąk czytelników aż pięć nowości: „Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy” Jeana-Pierre’a Torrella OP, „Autorytet” Jacka Wojtysiaka, „Modlitwa działa! Ogarnij katolicką duchowość” Matthew Leonarda, „Wybaczyć, czego nie można zapomnieć” Lysy TerKeurst oraz „iPray. Okres zwykły IV” George’a Boronata (…).

dorzeczy.pl, Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy:

W nowym wydaniu, przeredagowanym, poszerzonym i uzupełnionym o zaktualizowaną bibliografię, Jean Pierre Torrell OP – wybitny znawca myśli św. Tomasza – przedstawia go nie tylko jako jednego z najwybitniejszych teologów Kościoła, lecz także jako przewodnika duchowego. Św. Tomasz nie pozostawił praktycznej „nauki duchowej” jak święci: Jan od Krzyża, Teresa z Avila czy Ignacy Loyola. Natomiast z jego pism wyłania się pewien sposób pojmowania Boga, świata i naszego życia, który można nazwać „duchowością” i właśnie pod tym kątem Jean-Pierre Torrell OP przedstawia jego myśl. W książce odnaleźć można przekrojowe spojrzenie na teologię św. Tomasza i wiele ważnych dla niego tematów, takich jak wyjście stworzeń od Boga i powrót do Niego, natura człowieka, Chrystus jako droga do Ojca, działanie Ducha Świętego czy przebóstwiające działanie łaski. Tym razem jednak Akwinata jest przedstawiony nie tyle jako mistrz chrześcijańskiego myślenia, co chrześcijańskiego życia (…).

wszystkoconajwazniejsze.pl, Święty Tomasz z Akwinu mistrz duchowy:

Duch Święty — źródło wszelkiej prawdy i nauczyciel, który o niej naucza, od jej najskromniejszej formy do skończonej postaci; pierwszy początek wszelkiego dobra, zarówno w porządku natury, jak i w porządku łaski; pierwszy inicjator naszego życia dzieci Boga, którego uczy nas nazywać Ojcem; stałe oparcie wszystkich naszych czynów, które doprowadza do spełnienia; zasiew wieczności, który wydaje w nas owoc wiecznego szczęścia. On jest dla św. Tomasza pierwszym i najwyższym Darem, Tym, w którym i przez którego Ojciec okazuje nam swą łaskę. W Nim i przez Niego zostajemy też na nowo przyprowadzeni do Syna, a przez Syna — do Ojca – pisze Jean-Pierre TORRELL OP.

O le specjaliści miewają trudności z ustaleniem, co dokładnie rozumieją przez słowo „duchowość”, o tyle istnieje przynajmniej jeden punkt, w którym historia i teologia pozwalają im się spotkać — kiedy trzeba określić, co to znaczy osoba duchowa. Okazuje się, że zawsze chodzi o „kogoś, kto pozwala się prowadzić Duchowi”. Święty Tomasz oczywiście nie jest tu wyjątkiem; wręcz podkreśla ten aspekt: „Otóż człowiek duchowy (homo spiritualis) nie tylko otrzymuje od Ducha Świętego pouczenie, co powinien czynić, lecz Duch Święty porusza ponadto jego serce”1. Jego zdaniem — wyjaśnia to, omawiając werset z rozmowy Jezusa z Nikodemem (J 3, 8) — „człowiek duchowy” (vir spiritualis) posiada właściwości samego Ducha:

Duch tchnie, kędy chce, a głos jego słyszysz i nie wiesz skąd przybywa i dokąd zmierza. Tak jest z każdym, który narodził się z Ducha — czyli podobnie jak Duch Święty.

I to nie jest czymś dziwnym, albowiem, jak [Jezus] wyżej powiedział: „To, co się z ducha narodziło, jest Duchem”. W mężu duchowym obecne są własności (proprietates) Ducha Świętego tak, jak są w zapalonym węglu własności ognia (…).

Obszerniejszy fragment tekstu dostępny jest na stronie: wszystkoconajwazniejsze.pl.

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze