Żaby, komary i pomór bydła
fot. stavros messios / UNSPLASH.COM

W opowieści o plagach Bóg odsłania kolejną prawdę o sobie, stąd plagi w oryginale nazwane są znakami.

Czytając opowieść o dziesięciu plagach jak reportaż, można zadać mnóstwo pytań mniej lub bardziej bulwersujących. Czy cała ta sytuacja to nie jakieś fatum? Jak faraon mógłby postąpić inaczej, skoro Bóg zatwardził serce faraona? Czy Pan Bóg bawi się faraonem, żeby pokazać Izraelitom, czego to dla nich nie zrobi? Co to za Bóg, który stosuje takie metody? Czy Egipcjanie nie są dziećmi Boga? Czy to nie jest jakaś forma biblijnego nacjonalizmu?

Z taką perspektywą lektury związany jest zasadniczy problem: Biblia to nie reportaż. Słowa Bożego nigdy nie należy czytać jako dziennikarskiej relacji. Biblia to retrospektywna refleksja Izraela nad własną historią i tożsamością (w punkcie wyjścia jest rzeczywiście doświadczenie historii), zinterpretowana post factum w wierze Izraela i utkana jako dzieło literackie z symboli i metafor, a następnie osadzona w kanonie specyficznych gatunków starożytnej tradycji literackiej. Jeśli na serio weźmiemy pod uwagę wszystkie te czynniki (historyczny, literacki i teologiczny), kłopoty związane z literalnym rozumieniem tekstu usuwają się na dalszy plan, a my dochodzimy do tego, co Bóg chce przez tę historię powiedzieć także współczesnemu człowiekowi.

Sąd nad bogami Egiptu

Bóg Jahwe powiedział: „Tej nocy przejdę przez Egipt, zabiję wszystko pierworodne w ziemi egipskiej od człowieka aż do bydła i odbędę sąd nad wszystkimi bogami Egiptu” (Wj 12,12). W tym wersecie jest mowa o wieczerzy paschalnej, która miała miejsce w Egipcie w przeddzień exodusu, dlatego często odnosimy te słowa wyłącznie do tej jednej nocy. Ale Pascha jest finałem całego procesu obejmującego dziesięć plag, a zatem wszystkie plagi to stopniowe – krok po kroku – rozprawianie się Boga Jahwe z kolejnymi bóstwami egipskiego panteonu, co autor biblijny przypomni także w Księdze Liczb: „Pan dokonał sądu również nad ich bogami” (Lb 33,4).

***

Przemiana wód Nilu i całej wody w Egipcie w krew (Wj 7,14–25) to symboliczne

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 7000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Wyczyść

Zaloguj się

Żaby, komary i pomór bydła
Michał Wilk

urodzony w 1981 r. – biblista, redaktor, tłumacz, programista, wykładowca WSD Zakonu Pijarów, WSD Zakonu Redemptorystów oraz Dominikańskiego Studium Filozofii i Teologii, założyciel i redaktor portalu...

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze