Ciało i Krew Pańska
fot. Josh Applegate / UNSPLASH

Pokarm dla słabych

, 0 recenzji

Do Eucharystii możemy się przygotować na różne sposoby. Choćby poprzez post eucharystyczny, który często jest pustym przepisem. Dla wielu, nie wyłączając księży, właściwie on nie istnieje.

Rozmawiają Dominik Jurczak OP i Arkadiusz Wojtas OP

Eucharystia to źródło i szczyt całego życia chrześcijańskiego. Dlaczego tak mówimy? Co oznaczają te słowa?

Tak czytamy w dokumentach ostatniego soboru, który podkreślił znaczenie Eucharystii. Niestety, często te słowa bywają sloganem. Byłoby dobrze, gdyby rzeczywiście wskazywały na to, czym żyjemy i w co wierzymy. Co to sformułowanie oznacza? Przede wszystkim, że bez Eucharystii nie ma Kościoła.

Sobór Watykański II podkreślił rolę Eucharystii – to dość powszechnie powtarzana opinia. Czy to oznacza, że wcześniej Eucharystia była niedowartościowana? Co się zmieniło w czasie ostatniego soboru?

Ojcom soborowym nie chodziło o rewolucję w nauczaniu dotyczącym Eucharystii. Zależało im na poszerzeniu horyzontu – by Eucharystii nie sprowadzać wyłącznie do jednego wymiaru, na przykład do pytania o obecność Jezusa Chrystusa. Innymi słowy, nie tyle miało to być wycofanie się z wcześniejszych, dogmatycznych stwierdzeń – pięknych i ważnych – ile umieszczenie ich we właściwej perspektywie.

Przyrównałbym to do podziwiania mozaiki. Wiemy, że dla całości obrazu każdy z jej elementów jest ważny, niektóre są wręcz fundamentalne. Jednak skupienie się tylko na jednym kamyczku może sprawić, że zgubimy piękno całości.

Obecność Chrystusa w Eucharystii to jednak podstawowa kwestia i warto ją dobrze zrozumieć.

Z tą prawdą chrześcijanie zmagali się od bardzo dawna. Nic dziwnego, że kwestię tę postanowiono wyjaśnić i, wobec pojawiających się sporów, ostatecznie dookreślić. Zrobił to Sobór Trydencki. Fascynująca jest lektura nie tylko rezultatów prac, kanonów soborowych, ale przede wszystkim dyskusji, które doprowadziły do końcowych rozwiązań. Polecam każdemu! To Sobór Trydencki stwierdził, że „w życiodajnym sakramencie świętej Eucharystii, po dokonaniu konsekracji chleba i wina, obecny jest prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie Pan nasz Jezus Chrystus, prawdziwy Bóg i człowiek, pod postaciami tychże widzialnych rzeczy”.

Skoro Sobór Trydencki działał w kontrze do pojawiających się wtedy różnych głosów i opinii, to trudno nie zapytać o protestantów i ich rozumienie Eucharystii.

Myśl protestancka nie jest jednolita, zwłaszcza ta współczesna, zatem dla uczciwości intelektualnej wpierw nal

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Kup miesięcznik W drodze 2022, nr 05, a przeczytasz cały numer

|
Wyczyść