chmury na niebie
fot. Eberhard Grossgasteiger / UNSPLASH

A kiedy Ojciec rozgniewany siecze…

Gniew Boży to jeden ze sposobów objawienia Bożego miłosierdzia. To przecież z miłosiernej miłości płonący gniewem Bóg Ojciec walczy o swoje dzieci, walczy o swoje stworzenie.

Pewien dominikański kaznodzieja w Stanach Zjednoczonych rozpoczął swoją homilię w Białą Niedzielę takimi słowami: „Mam marzenie – żebyśmy oprócz niedzieli Bożego Miłosierdzia mogli kiedyś obchodzić w Kościele niedzielę Gniewu Bożego”.

Gniew to nieprzyjemna emocja. Pewnie wielu z nas kojarzy się z przykrymi sytuacjami – kiedy sami doświadczaliśmy gniewu rodziców czy nauczycieli. Ludzki gniew często bywa nieuzasadniony, rani i krzywdzi tego, przeciw komu jest skierowany.

„A kiedy Ojciec rozgniewany siecze, szczęśliwy, kto się do Matki uciecze”. Obraz z kościelnej pieśni, która niestety często jest jeszcze śpiewana w parafiach, nie pomaga w zrozumieniu, czym jest Boży gniew. Bóg jest tu pokazany niemal jak zamroczony alkoholem pijak, który, bełkocząc, wtacza się do domu i wrzeszcząc, tłucze wszystko i wszystkich dokoła. Przerażone dzieciaki chowają się za plecami tak samo przerażonej matki, która chroniąc je, przyjmuje na siebie ciosy pijaka. Taki obraz gniewu – tępego, bezrozumnego, agresywnego i krzywdzącego najbliższych – sprawia, że niesłychanie trudno pomyśleć o Bogu zagniewanym.

A jednak na kartach Biblii znajdziemy wielokrotnie wzmianki o gniewie Boga. Unicestwienie niemal całej ludzkości w potopie, ogień z nieba spalający żywcem mieszkańców Sodomy i Gomory, zagłada Egipcjan w falach Morza Czerwonego i wiele innych brutalnych wydarzeń opisanych w Starym Testamencie – wszystkie one są uzasadniane czy wyjaśniane gniewem Boga. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa pojawiły się nawet poglądy przeciwstawiające „dobrego i miłosiernego Boga” objawionego przez Jezusa Chrystusa „Bogu złemu, dyszącemu gniewem i zemstą”, o którym miałby mówić Stary Testament.

Oba Testamenty mówią o tym samym Bogu. Oba opowiadają zarówno o Jego łagodności i miłosierdziu, jak i o Jego gniewie, zazdrości czy wymierzaniu przez Niego kary. W napisanym po grecku Nowym Testamencie znajdziemy rzeczownik orge (gniew). Występuje on tam trzydzieści sześć razy i w większości przypadków odnosi się do gniewu Bożego. Co ciekawe, najczęściej (dwanaście razy) jest użyty przez św. Pawła w Liście do Rzymian. Poza tym znajdziemy go dziewięć razy w pozostałych listach Pawłowych, po dwa razy u św. Mateusza i Łukasza oraz w L

Zostało Ci jeszcze 85% artykułu

Kup miesięcznik W drodze 2022, nr 07, a przeczytasz cały numer

Wyczyść
A kiedy Ojciec rozgniewany siecze…
Paweł Trzopek OP

urodzony 22 czerwca 1972 r. w Krakowie – polski dominikanin, biblista, dyrektor biblioteki École Biblique et Archéologique Française w Jerozolimie (od 2004 r.), przewodnik po Ziemi Świętej, wykładowca Nowego Testamentu w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów w Krako...

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze