fot. archiwum redakcji

Jagoda Cieszyńska-Rożek

profesor na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, pracuje w Katedrze Logopedii i Zaburzeń Rozwoju. W Centrum Metody Krakowskiej diagnozuje dzieci oraz prowadzi szkolenia dla terapeutów i rodziców.

Jagoda Cieszyńska-Rożek to twórczyni Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania. Autorka książek i artykułów naukowych.

W czerwcowym miesięczniku „W drodze”, w rozmowie z Michaliną Kaczmarkiewicz pt. Małe dzieci i wielkie technologie. Czym to grozi?, mówi o coraz częstszym diagnozowaniu spektrum autyzmu u dzieci jako wyniku wystawienia ich na działanie wysokich technologii w postaci smartfonów, tabletów i zabawek dźwiękowych. Daleka jest przy tym od naiwnych rad, by nie używać, zabraniać i reglamentować ten kontakt, co dla wielu rodziców wydaje się naturalnym zachowaniem. Pokazuje kontekst, w którym „Dorośli dziś myślą: moje dziecko ma być szczęśliwe, musi wszystko mieć, zaraz. Dziecko nie ma szans nauczyć się czekania. I zawsze musi być tak, jak ono chce. To największy błąd rodziców”. I dodaje: „Rozwój technologii jest ważny. Ale bardzo ważne są też więzi dziecka z opiekunami powstające w pierwszych trzech latach życia. Zawsze powtarzam: Nie żałujcie dziecku tych trzech lat. One są kluczowe. Dzięki nim dziecko będzie mogło rozwinąć pełnię swoich możliwości”.