Pewnym niebezpieczeństwem codziennego uczestniczenia w Eucharystii może być oderwanie jej od przeżywania wspólnotowego i położenie akcentu na przeżywanie indywidualne. Na to trzeba uważać i pamiętać, że chrześcijanie w niedzielę świętują zmartwychwstanie Pańskie i dlatego spożywają ożywcze i od-żywcze Ciało żyjącego Pana.
Rozmawiają ks. Grzegorz Strzelczyk i Tomasz Maćkowiak
Czy komunia dla katolika ma być normalną częścią życia w wierze czy też świętem?
Najstarszy tekst o Eucharystii znajduje się w Pierwszym Liście Świętego Pawła do Koryntian. Najstarszy historycznie, bo ewangelie, w których jest opis ostatniej wieczerzy, są młodsze. A zatem Pierwszy List do Koryntian, rozdział jedenasty, od wersetu dwudziestego. Paweł pisze do wspólnoty chrześcijan, która była złożona głównie z Greków. W związku z tym nie miała takiej jasności rytualnej, jaką mieli Żydzi. Dla Żydów oczywiste było, że to jest część świętowania.
A Grecy nie wiedzieli, co to są Pascha i Seder, czyli ważne w żydowskiej tradycji święta, które obchodził także Jezus?
Oni byli wychowani w innej tradycji religijnej, nie znali judaizmu. Tekst, o którym wspominam, powstał nieco ponad dwadzieścia lat po zmartwychwstaniu. Paweł napomina nawróconych na chrześcijaństwo Greków i przypomina im, że kiedy zbierają się w niedzielę, to spożywają Wieczerzę Pańską – czyli jak byśmy dzisiaj powiedzieli – odprawiają mszę i przyjmują komunię. Po raz pierwszy przywołuje wówczas „słowa ustanowienia”: „Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy, połamał i rzekł: »To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę«. Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: »Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę«”. Paweł mówi, że nauczanie, które im przekazał, gdy był w Koryncie, pochodzi od samego Chrystusa – to też nieczęsty akcent w jego nauczaniu, podkreślający wagę sprawy. A przy okazji zwracający uwagę na pierwotność tradycji eucharystycznej. Dzięki temu tekstowi mamy w zasadzie pewność historyczną, że celebracja wspólnotowa chrześcijan, którzy zbierali się w pierwszy dzień tygodnia, koncentrowała się na czytaniu i komentowaniu Słowa Bożego oraz spożywaniu Ciała i piciu Krwi Pańskiej.
Ale to jest nadal uczta dla wszystkich…
Nie do końca. W tym samym liście, w wersetach 27–29 czytamy: „Kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej. Niech przeto człowiek baczy
Zostało Ci jeszcze 85% artykułuWykup dostęp do archiwum
- Dostęp do ponad 7000 artykułów
- Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
- Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Oceń