Reklamy na murze
fot. Tom Dillon / UNSPLASH

Reklama może ogłupiać, może śmieszyć, może przestraszać – parafrazując Wieszcza z Pani Twardowskiej. Prawdą jest, że w latach osiemdziesiątych oglądałem w Anglii prześmieszne reklamy. Oto Indianin z jednym piórem. Pije z kufla reklamowane piwo i hop, już mu wyrósł cały pióropusz. A teraz areny. Koloseum. Jeden gladiator pokonał drugiego. Przeciwnik leży na ziemi i czeka, co go spotka. Zwycięzca unosi w górę miecz i patrzy na Cezara. A temu kciuk lata w prawo i w lewo. Fanfary. Wnoszą kufel piwa. Cezar wypija jednym duszkiem, a widzowie wstrzymują oddech. Wielki uśmiech na licu władcy. No i kciuk w dół. Miecz też. A podpis – „Radość życia”.

Na początku telewizyjnej swobody w Polsce reklamy też mogły zachwycać i wzruszać. Na przykład, gdy trzech młodzieńców reklamujących proszek do prania, znanych z sienkiewiczowskiej powieści, pytało „Ociec, prać?”. Mnie, może dlatego, że narty to moja miłość, wzruszała taka oto reklama. Dziadek w goglach z epoki Toniego Sailera pędzi w śnieżnej zawierusze. Okazuje się jednak, że tkwi na swoich drewnianych nartkach w miejscu. A ta zamieć to sprawka babci, która rwie puch z poduszki i rzuca pierze na wentylator. Efekt szampański.

Reklama mówi o wiele więcej, niż by chci

Zostało Ci jeszcze 75% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 7000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Wyczyść

Zaloguj się

Reklama wszystko ci powie
Marek Brzeziński

urodzony 20 maja 1949 r. w Kraśniku – absolwent anglistyki i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim, doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Gdańskiego, przez 20 lat wykładał psychologię i antropologię kultury na paryskim Uniwersytecie Schillera oraz pracował w polskiej sekcj...

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze