zniszczone miasto
fot. Jordy Meow / UNSPLASH

W związku z toczącą się na Ukrainie wojną nurtuje mnie pytanie: jak powinniśmy się zachować jako chrześcijanie? Obowiązuje nas przykazanie „nie zabijaj”, ale czy to znaczy, że nie możemy się bronić?

Wiele osób zaraz po napaści Rosji na Ukrainę zadawało mi bardzo podobne pytania. W podtekście zawsze wyczuwałem niepokój o naszą ojczyznę i o własne życie. A co będzie, jeśli wojna nie ograniczy się tylko do terytorium Ukrainy? Przed nami stają realne dylematy: pójść walczyć czy raczej uciekać za granicę. Nie jestem w stanie odpowiedzieć na wszystkie rodzące się kwestie. Skoncentruję się więc na jednej. Czy jako chrześcijanie mamy prawo sprzeciwiać się złu siłą?

Odpowiadając, musimy się odwołać do fragmentu z Kazania na górze. Pan Jezus powiedział: „Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi. Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twą szatę, odstąp i płaszcz” (Mt 5,39). On sam jednak, kiedy został uderzony w policzek, nie nadstawił drugiego, natomiast z całą godnością i spokojem podjął próbę uświadomienia swojemu krzywdzicielowi jego grzechu: „Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz?” (J 18,23). Widzimy więc, że powinniśmy odczytywać wypowiedzi Jezusa w kontekście Jego postawy, bo to właśnie On najlepiej interpretuje swoje słowa. W tym wypadku oczywiście nie należy rozumieć zdań Jezusa z Kazania na górze jako zachęty do uległości w każdej sytuacji. Nie chodzi o to, by w sposób dowolny interpretować naukę Ewangelii, ale by odkryć dosłowność Jezusowego przekazu, która leży głębiej niż sens literalny.

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na słowa, które poprzedzają wypowiedź Jezusa. „Słyszeliście, że powiedziano: Oko za oko i ząb za ząb!” (Mt 5,38). Dopiero potem mówi On o nadstawianiu drugiego policzka. Mamy tutaj do czynienia z przeciwstawieniem jednego prawa innemu. I tak jak przejaskrawiony jest opis Starego Prawa, tak również pewną hiperbolą są słowa o nadstawianiu drugiego policzka. Zdajemy sobie przecież sprawę, że w czasach Jezusa zasada „oko za oko, ząb za ząb” nie obowiązywała. Życie etyczne Izraelitów było regulowane całym mnóstwem przykazań, które miały za zadanie ograniczyć wynikającą ze słabości ludzkiej natury chęć zemsty. Jezus proponuje pójść jeszcze dalej i wyrzec się zupełnie ducha odwetu. Jego wypowiedź opisuje raczej stan naszego wnętrza. Tak jak słowa „oko za oko” odpowiadają wewnętrznej postawie odwetu, tak wyrażenie „nadstaw drugi policzek” odnosi się do wyrzeczenia się zemsty. Chodzi więc o wewnętrzną postawę wolności wobec doświadczanego zła. Nie znaczy to jednak, że tym samym rezygnuję z prawdy i ze sprawiedliwości. Ten, kto mnie krzywdzi, powinien ponieść zasłużoną karę. Mogę z

Zostało Ci jeszcze 75% artykułu

Wykup dostęp do archiwum

  • Dostęp do ponad 7000 artykułów
  • Dostęp do wszystkich miesięczników starszych niż 6 miesięcy
  • Nielimitowane czytanie na stronie www bez pobierania żadnych plików!
Wyczyść

Zaloguj się

Chrześcijanie wobec zła
Wojciech Surówka OP

urodzony w 1975 r. – dominikanin, duszpasterz, rekolekcjonista, doktor filozofii. Przez wiele lat pracował w Rosji i na Ukrainie, był promotorem życia intelektualnego i radnym Wikariatu Ukrainy, dyrektorem...

Produkt dodany do koszyka

Zobacz koszyk Kontynuuj zakupy

Polecane przez W drodze