urodzony w 1952 r. – amerykański psychoterapeuta z ponad 25-letnim doświadczeniem, członek kadry naukowej Waszyngtońskiej Szkoły Psychiatrii.
Założyciel Instytutu Intensywnej Krótkoterminowej Psychoterapii Dynamicznej (ISTDP Institute), kierownik programu szkolenia w zakresie ISTDP w Washington School of Psychiatry oraz programu szkolenia podstawowego w Norweskim Towarzystwie ISTDP. Członek Włoskiego Stowarzyszenia Doświadczalnej Terapii Dynamicznej w Treviso oraz Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Wykłady i prelekcje głosił w Stanach Zjednoczonych, a także w Danii, Francji, Holandii, Norwegii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, w Polsce oraz w Libanie.
Wychowywał się w miejscowości Clear Lake, a jego ojciec był właścicielem jednej z tamtejszych kuźni. Młody Jon pomagał mu naprawiać narzędzia rolnicze i wyrabiać żelazne ogrodzenia. Rodzice mieli nadzieję, że chłopak przejmie rodzinną firmę, ale okazało się, że jest utalentowany w zupełnie innej dziedzinie.
Jon ukończył studia i został zawodowym muzykiem. W pewnym momencie swojego życia zwrócił się o pomoc do terapeuty, co sprawiło, że zainteresował się się psychoterapią i zdecydował podjąć kolejne studia. Pracował w szpitalu psychiatrycznym i specjalistycznych przychodniach, aż w końcu sam otworzył własny gabinet.
Kiedy chciał kontynuować naukę w instytucie psychoanalizy i psychoterapii, powiedziano mu, że trauma, której doznał w dzieciństwie wyklucza poddanie psychoanalizie. Nie mógł zrozumieć, że oceniono go przez pryzmat doświadczeń, a nie tego, jak poradził sobie z bagażem przeszłości. Zrozumiał wówczas, jak ważne jest, by żadnego człowieka nie wtłaczać w ramy, traktując jako punkt odniesienia tylko fakty z jego życia.
Uczył psychiatrów, psychologów, pracowników opieki społecznej. Obecnie szkoli specjalistów od zdrowia psychicznego na całym świecie, wykorzystując nagrania wideo ze swojej praktyki. Jego życiową ambicją jest uczyć terapii tak dobrze, jak ojciec uczył go kowalstwa, a nauczyciele muzyki – gry na waltorni.
Jest autorem niezwykle popularnej książki The Lies We Tell Ourselves, która ukazała się nakładem Wydawnictwa W drodze pt. Kłamstwa, którymi żyjemy. Jak zmierzyć się z prawdą, zaakceptować siebie i zmienić swoje życie. Jest swoistym podsumowaniem doświadczenia zawodowego Fredericksona. Pozycja ta nie tylko służy jako pomoc w poznaniu siebie i rzeczywistym spojrzeniu na świat, ale także została włączona w program nauczania niektórych przedmiotów psychologii na polskich uniwersytetach.